সময়ের সাথে হাত মিলিয়ে

Lines On APJ Abdul Kalam (আব্দুল কালামের জীবনকাহিনী) – Best Essays On Abdul Kalam

Lines On APJ Abdul Kalam

 

Abul Pakir Zainul Abedin Abdul Kalam (APJ Abdul Kalam) was known as the President of the 20th Century, India’s ‘Missile Man’. He was the son of a very poor family. Not only as a scientist but also his unique role as an ideal man is noticeable. He first realized, ‘The best brains of the nation could be found on the last benches of the classroom’. Lines on APJ Abdul Kalam (Best Essays On Abdul Kalam)

Childhood Life:

Born on 15th October, 1931 in Rameswaram, a poor Muslim family was born in Ramnathaswami district, Abul Pakir Zainul Abedin Abdul Kalam. His father’s name was Zainul Abedin, who was the owner of a boat and his mother’s name was Ashiyamma. His father Zainul Abedin used to help the pilgrims cross the boat between Rameshwaram and Dhanushkodi. She has to get to work to provide her family expenses since her childhood.

Home-of-apj-abdul-kalam

Student Life:

He was a medium, hard-working and intelligent student. After passing from Ramnathapuram Schwartz Matriculation School, he started writing in the newspaper, along with physics subjects at St. Joseph College of Tiruchirapalli. His intense desire for his studies gave him success in his student life. Then he came to Madras in 1955 and received his education from the Madras Institute of Technology on Aviation Technology. For a short time, he wasted the chance of being a warrior pilot. Note that he was the ninth place in the test of being a warrior pilot. The first 8 employees were taken for the post.

Working Life:

After completing the college in 1960, he was appointed as a scientist in Indian Defense Research and Development Organization’s Aeronautical Development Establishment. There he was an employee of the famous scientist Dr. Bikram Sarabhai. In 1965, he worked independently in the Defense Research and Development Organization. In 1969, he received official approval.

Works-of-apj-abdul-kalam

In the mid-1990s, he achieved success by attempting to build the Polar Satellite Launch Vehicle and SLV-III. He was elected the 11th President of India in the support of the Bharatiya Janata Party(BJP) and the National Congress in 2002 and served as the President for five years. He played an outstanding role in the internal program and military missile project. For his research on ballistic missile, he was named India’s ‘Missile Man’. In his hand, ‘fire’ and ‘Prithvi’ got the shape.

Achievement:

APJ Abdul Kalam was honored with Padma Bhushan in 1981 as a recognition of his achievements. He was also honored with Padma Vibhushan in 1990, Bharat Ratna Award in 1997. He is also honored in many other national and international honors. He was given the Hove Medal from USA in 2009.

Achievements-of-apj-abdul-kalam

Some of his famous books are ‘India 2020’, ‘Turning points’, ‘A Journey Through Challenges’, ‘Inspiring Thought’, ‘A Vision for the New Millennium’. His famous autobiography ‘Wings of Fire’ also earned special prominence.

Living Life:

He died after suffering a heart attack in Shillong town of Meghalaya on 27 July 2015. At the time of his death he was in the institute of the Indian Institute of Management. At the time of his death, he was 84 years old. Due to his death, a 7-day national mourn was observed.


আব্দুল কালামের জীবনকাহিনী

(Best Essays On Abdul Kalam)

 

বিংশ শতকের ভারতের রাষ্ট্রপতি তথা ‘মিসাইল ম্যান’ হিসেবে পরিচিত ছিলেন আবুল পাকির জয়নুল আবেদিন আব্দুল কালাম(এপিজে আব্দুল কালাম)। খুবই গরিব পরিবারের সন্তান ছিলেন তিনি। শুধু বিজ্ঞানী হিসেবেই নয় একজন আদর্শ মানুষ হিসেবে তার অনবদ্য ভূমিকা লক্ষ্যনীয়। তিনি প্রথম উপলব্ধি করেন, ‘ The best brains of the nation may be found on the last benches of the classroom’. Lines on APJ Abdul Kalam (Best Essays On Abdul Kalam)

শৈশব জীবনঃ

১৯৩১ সালের ১৫ই অক্টোবর রামেশ্বরমের রামনাথস্বামী জেলায় এক দরিদ্র মুসলিম পরিবারে জন্মগ্রহণ করেন আবুল পাকির জয়নুল আবেদিন আব্দুল কালাম। তার পিতার নাম ছিল জয়নুল আবেদিন যিনি একজন নৌকার মালিক ছিলেন এবং তার মাতার নাম ছিল আশিয়াম্মা। তার পিতা জয়নুল আবেদিন রামেশ্বরম এবং ধনুস্কোডির মধ্যে হিন্দু তীর্থযাত্রীদের নৌকা পারাপারে সাহায্য করতেন। বাল্যকাল থেকেই পরিবারের খরচ জোগাতে তাকে কাজে নামতে হয়।Lines on APJ Abdul Kalam (Best Essays On Abdul Kalam)

Family-of-apj-abdul-kalam

ছাত্রজীবনঃ

তিনি একজন মধ্যম মানের, কঠোর পরিশ্রমী ও  বুদ্ধিমান ছাত্র ছিলেন। রামনাথপুরম স্কোয়ার্টজ ম্যাট্রিকুলেশন স্কুল থেকে পাশ করার পরই তিনি সংবাদপত্রে লেখার কাজ শুরু করেন সাথে তিরুচিরাপল্লির সেন্ট জোসেফ কলেজে পদার্থবিদ্যা বিষয় নিয়ে ভর্তি হন। তার পড়াশোনার তীব্র ইচ্ছে তাকে তার ছাত্র জীবনে সাফল্য এনে দেয়। এরপর ১৯৫৫ সালে তিনি মাদ্রাজে এসে মাদ্রাজ ইন্সটিটিউট অফ টেকনোলজি থেকে বিমান প্রযুক্তি নিয়ে শিক্ষা অর্জন করেন। অল্পের জন্য তিনি যোদ্ধা পাইলট হবার সুযোগ হাতছাড়া করে ফেলেন। উল্লেখ্য, এই যোদ্ধা পাইলট হবার যে পরীক্ষা তাতে তিনি নবম স্থান অধিকার করেছিলেন। পদটির জন্য প্রথম ৮জন কর্মচারী নেওয়া হয়েছিলো।

Schhol_life_of_abdul_kalam

কর্মজীবনঃ

১৯৬০ সালে কলেজ শেষ করে ভারতীয় প্রতিরক্ষা গবেষণা ও উন্নয়ন সংস্থার অ্যারোনটিকাল ডেভলপমেন্ট এস্টাব্লিশমেন্ট-এ একজন বিজ্ঞানী হিসেবে নিযুক্ত হন। সেখানে তিনি বিখ্যাত মহাকাশ বিজ্ঞানী ডঃ বিক্রম সারাভাইের অধীনস্থ একজন কর্মী ছিলেন। ১৯৬৫ সালে তিনি প্রতিরক্ষা গবেষণা ও উন্নয়ন সংস্থায় স্বাধীন ভাবে একটি বর্ধমান রকেট প্রকল্পের কাজ করেন। ১৯৬৯ সালে তিনি সরকারী অনুমোদন প্রাপ্ত হন।

Works-of-apj-abdul-kalam

 

১৯৯০ সালের মাঝামাঝি সময়ে তিনি পোলার স্যাটেলাইট লঞ্চ ভেহিকেল এবং এসএলভি-III গড়ে তোলার চেষ্টায় অবতীর্ণ হয়ে সফলতা অর্জন করেন। তিনি ২০০২ সালে ভারতীয় জনতা পার্টি ও জাতীয় কংগ্রেসের সমর্থনে ভারতের এগারোতম রাষ্ট্রপতি হিসেবে নির্বাচিত হন এবং পাঁচ বছর রাষ্ট্রপতি পদের দায়িত্ব পালন করেন। অন্তরীক্ষ কর্মসূচী ও সামরিক ক্ষেপনাস্ত্র প্রকল্পে অসামান্য ভূমিকা পালন করেছিলেন। ব্যালিস্টিক ক্ষেপণাস্ত্র সংক্রান্ত গবেষণার জন্য তাকে ভারতের ‘মিসাইল ম্যান’ বা ‘ক্ষেপনাস্ত্র মানব’ আখ্যা দেওয়া হয়। তার হাতেই রুপ পায় ‘অগ্নি’ এবং ‘পৃথ্বী’।

পুরস্কার ও সম্মানঃ

এপিজে আব্দুল কালামকে তার সুকর্মের স্বীকৃতি স্বরূপ ১৯৮১ সালে পদ্মভূষণ পুরস্কারে সম্মানিত করা হয়। এছাড়াও তিনি ১৯৯০ সালে পদ্ম বিভূষণ, ১৯৯৭ সালে ভারত রত্ন পুরস্কারে সম্মানিত হন। এছাড়াও তিনি অন্যান্য বহু জাতীয় ও আন্তর্জাতিক সম্মানে সম্মানিত হন। ২০০৯ সালে ইউএসএ থেকে তাকে হোভার মেডেল দেওয়া হয়।

Achievements-of-apj-abdul-kalam

তার লেখা কিছু বিখ্যাত গ্রন্থের নাম হল- ‘ইন্ডিয়া ২০২০’, ‘ টার্নিং পয়েন্টস’, ‘অ্যা জার্নি থ্রু চ্যালেঞ্জেস’, ‘ইন্সপায়ারিং থটস’, ‘ অ্যা ভিশন ফর দ্য নিউ মিলেনিয়াম’। এছাড়াও তার বিখ্যাত আত্মজীবনী ‘ উইংস অফ ফায়ার’ বিশেষ সুখ্যাতি অর্জন করে।

জীবনাবসানঃ

২০১৫ সালের ২৭ শে জুলাই মেঘালয়ের শিলং শহরে হৃদরোগে আক্রান্ত হয়ে পরলোক গমন করেন তিনি। মৃত্যুর সময়ে তিনি ইন্ডিয়ান ইন্সটিটিউট অফ ম্যানেজমেন্ট নামের একটি প্রতিষ্ঠানে ছিলেন। মৃত্যুকালীন সময়ে তার বয়স হয়েছিলো ৮৪ বছর। তার মৃত্যুর কারণে ৭ দিনের জাতীয় শোক পালন করা হয়েছিলো।

মন্তব্য
Loading...